تاريخچه حمل و نقل با قطار شهري
مطالب روز حمل و نقل

نقش شبكه ارتباطي در شهر سازي معاصر

آنچه كه موجب از هم پاشيدگي بافت قديمي شهرها شد ،ورود اتومبيل و به ناچار خيابان كشي هايي براي ايجاد شبكه هاي ارتباطي به منظور تسهيل در رفت و آمد آن بود. اگر چه ورود اتومبيل به بافت هاي قديمي امري الزامي مي نمود، اما فرصتي براي انطباق با شرايط جديد ، به بافتهاي قدمي داده نشد.خيابان كشي هاي سريع، نا هماهنگ و بدون مطالعه و همچنين ورود غافلگير كننده اتومبيل ،ارتباط فضايي و پيوسته اين بافت ها را كه طي سالها ي متمادي و بر اساس ارتباطات اجتماعي و اقتصادي شهروندان شكل گرفته بود،از هم پاشيده و باعث شد تا بافتهاي قديمي خصوصيات و كاركردهاي  قديمي خود را از دست بدهد.ماحصل اين حالت بروز دوگانگي در سيستم شبكه معابر بود.شبكه معابر بخش هاي قديمي كه با مقياس انساني مطرح شده بود، با شبكه جديد همخواني نداشت .از اين گروه شهر ها ،شيراز،همدان و يزد ... است.

پس از تخريب ناشيانه بافتهاي قديمي و از بين برئن ساختمانهاي با ارزش فرهنگي ،معماري و تاريخي و همچنين تضعيف فرهنگ و قوانين ضمنی حاكم بر روابط شهر نشينان تصميم به تهيه طرح هاي جامع و تفصيلي براي شهرهاي بزرگ و طرح هاي هادي براي شهرهاي كوچكتر گرفته شد.

از جمله قوانين خاص در زمينه شهر سازي ، احداث و توسعه معابر و خيابانها است كه در آبان ماه 1312 به تصويب رسيد و در تير ماه 1320 تحت عنوان «قانون توسعه معابر» مورد اصلاح قرار گرفت.

از سال 1345 اقدامات عمومي در جهت تحقق بخشيدن به مسائل شهر سازي در ايران انجام گرديد تهيه طرح هاي جامع و توسعه شهري ،تأسيس شورای عالی شهر سازي،تعيين حريم يا محدوده نظارت بر فعاليتها و عمليات شهرسازي در شهرها ،صدور پروانه ساختماني و نظارت بر هر گونه عمليات شهر سازي و ساختماني در محدوده خدماتی و حريم شهرها و غيره تدوين شد.طرحهاي تفضيلي به حدود سالهاي 47 – 1346 باز مي گردد.

طرح هاي كليشه اي و همانند و همشكل ،موسوم به طرح هاي جامع شهري كه در سراسر ايران به اجرا در آمد ،عاري از نقض و اشتباه نبودند. بعلاوه خود اين طرح ها چون در قالب سلسله مراتب برنامه ريزي در كشور تهيه و اجرا نمي شدند ، نتوانستند موفقيت چنداني را بدست بياورند.

 

عمر متروی لندن به بیش از یک قرن و نیم میرسد . اولین قطعه مترو این شهر در سال 1863 به بهربرداری رسید . در واقع لندن طولانی ترین خط متروی جهان را داراست .

این شهر که جمعیتی در حدود 8 مییلیون و 300 هزار نفر را در خود جای داده است ،408 کیلومتر مترو دارد . 12 خط متروی این شهر با 275 ایستگاه یکی از قدیمی ترین متروهای جهان است .

عمده حمل و نقل در این شهر توسط مترو انجام می گیرد و به دلیل گستردگی ایستگاهها و خطوط ،تمامی شهروندان لندن روزانه بیش از 13 مییلیون نفر را جا به جا می کند.

کم تراکم ترین مترو جهان

جمعیت 5 مییلیون نفری شهر مادرید در اسپانیا یکی از کم تراکم ترین متروهای جهان را به خود اختصاص داده است . این شهر در حدود 226 کیلومتر مربع

خط مترو دارد که اولین خط متروی آن درسال 1919 به بهره برداری رسید .

14 خط مترو و 190 ایستگاه، مادریدرا صاحب سامانه حمل و نقل شهری کرده است .

عمده سفرهای شهری در مادرید به وسیله مترو انجام  میشود و طول ساعات حرکت قطارها در این شهر نسبت به شهرهای پر جمعیتی مانند توکیو بسیار کمتر است. هر شهروند مادریدی به طور متوسط روزانه یک بار سوار مترو می شود .

هنوز در حال گسترش

بر اساس طرح جامع گسترش متروی تهران ،قرار است که 251 کیلومتر مترو در تهران احداث شود .

179 کیلومتر اتصال به شهرک های اقماری حاشیه تهران نیز این شهر را به دیگر شهرها متصل کند.اما پس از گذشت چند دهه از آغاز فعالیت متروی تهران،مترو این شهر تنها توانسته است روی کاغذ گسترش یابد و تا به امروز و با وجود گذشت کمتر از نیم قرن از آغاز مطالعات مترو در این شهر ،تنها سه خط متروی فعال دارد.

متروی تهران هم اکنون توانسته است با جا به جایی روزانه یک مییلیون نفر سهم عمده ای در حمل و نقل این شهر بزرگ داشته باشد.

پیچیده و پر ازدحام

توکیو یکی از پیچیده ترین شبکه های مترو جهان را به خود اختصاص داده است این شهر که بیشترین جمعیت جهان را در خود جای داده است و بیش از 33 مییلیون و200هزار نفر در آن زندگی می کنند دارای 12 خط مترو است.طول خطوط متروی توکیو 292 کیلومتر است و تعداد 274 ایستگاه در آن ساخته شده است . اولین قطعه متروی توکیو در سال 1927 ساخته شده است . بنا براین می توان گفت که این شهر در زمره قدیمی ترین شهر های صاحب مترواست.

پر ایستگاه ترین مترو جهان

تقریبأ یک قرن پیش بود که نیویورک صاحب اولین خط مترو شد. در سال 1904 اولین خط مترو در نیویورک به بهره برداری رسید. این شهر هر چند به داشتن 371 کیلومتر شبکه حمل و نقل ریلی سنگین (مترو) شهر جهان است اما ویژگی دیگری نیز دارد . نیویورک به دلیل ایستگاههای مترو و خطوط زیاد همواره مورد توجه بوده است . وجود 468 ایستگاه و 27 خط مترو این شهر را در رده های اول جهانی قرار داده است . روزانه 11 مییلیون نفر از جمعیت 17 و 800 هزار نفری نیویورک توسط مترو جا به جا می شوند.

متروی عرس اروپا

212 کیلومتر طول مترو پاریس با 14 خط و 297 ایستگاه است .اولین قطعه مترو پاریس در سال 1900 افتتاح شد و به مرور و همراه با گسترش این شهر رشد یافت .این شهر با جمعیت 9 مییلیون و 700 هزار نفر هم اکنون صاحب ششمین متروی جهان به لحاظ طول خطوط است .

میزان جابه جایی مسافر در متروی پاریس در حدود 7 مییلیون نفر است که با کاهش زمان حرکت قطارها شبکه حمل و نقل این شهر قدرت جا به جایی مسافر زیادی یافته است

منبع : http://traincity.blogfa.com/cat-1.aspx


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: پنج شنبه 12 مرداد 1391برچسب:,
ارسال توسط masoudgoodarzi
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 99
بازدید هفته : 113
بازدید ماه : 216
بازدید کل : 114447
تعداد مطالب : 191
تعداد نظرات : 24
تعداد آنلاین : 1


<-PollName->

<-PollItems->