تاريخچه چراغ‌هاي​ راهنمايي و رانندگي
مطالب روز حمل و نقل

با آزمايش موفقيت آميز اين چراغ، ظرف کمتر از يکسال 15 تقاطع در اين شهر به چراغ راهنمايي مجهز شدند. از آن تاريخ به بعد پيشرفت​هاي بسياري در حوزة طراحي و ساخت و مديريت چراغهاي راهنمايي به دست آمده است و امروزه چراغ راهنمايي به عنوان ابزار اصلي کنترل و مديريت تقاطعات مطرح هستند.   

در ايران هم اولين چراغ​هاي راهنمايي و رانندگي در سال​هاي دهه 30 در تقاطع​هاي سپه (امام خميني ره) ولي عصر، پل امير بهادر، باغ ملي، دروازه شميران، گمرك و اميريه نصب شد ولي قبل از نصب اين چراغ​ها، چراغ​هاي راهنمايي به صورت كوله پشتي بودند كه داراي دو چراغ قرمز، سبز و كليدي در جهت خاموش و روشن كردن آنها بود، كوله پشتي در پشت مامور قرار مي​گرفت و كليد آن روي سينه سمت چپ قرار داشت.

بالاخره در سال​هاي 39 و 40 تقاطع هاي شهر تهران به مرور به نسل جديد چراغ​هاي راهنمايي مجهز شدند.

نسل اول چراغهاي راهنمايي و رانندگي که در شهر تهران نصب و راه اندازي شدند مجهز به فانوس​هاي لامپي کوچک بودند که از ديد کافي به خصوص در ساعات مياني روز و در نور شديد آفتاب برخوردار نبود ضمن آنکه به دليل عدم طراحي مناسب سيستم برق رساني و استفاده از روش کابل​کشي هوايي براي تأمين انرژي، درصد بروز اختلال در سيستم برق آنها بسيار بالا بوده و خاموشي مکرر چراغهاي راهنمايي در تقاطعات اجتناب ناپذير بود.

کنترل اين نسل از چراغهاي راهنمايي به صورت غير خودکار و توسط مأموران پليس راهنمايي و رانندگي صورت مي پذيرفت و تنها معيار تصميم گيري آنها براي تغيير وضعيت چراغ ، مشاهداتشان از وضع ترافيک در تقاطع مربوطه بود. ميزان زمان سبز و قرمز نيز بسته به نظر همين مأموران پليس تعيين مي شد.

تحول ديگر در طول اين دوران، راه اندازي چراغ​هاي راهنمايي و رانندگي زمان ثابت بود که در آنها مدت زمان فاز سبز و قرمز براي هريک از مسيرهاي منتهي به تقاطع از قبل تعيين مي​شد و اين زمانبندي فارغ از تغييرات حجم ترافيک در ساعات مختلف شبانه روز به صورت يکسان اعمال مي​شد.

در سال 1371 با توجه به لزوم گسترش، بهينه​سازي و ايجاد تحول در امر تجهيز تقاطع​ها به چراغ​هاي راهنمايي مبتني بر نگرش فني و مهندسي و مطابق با استانداردهاي روز دنيا و بهره​گيري از تکنولوژي​هاي نوين و سازماندهي نظام مند حوزه نصب و راه​اندازي و حوزه بهره برداري از چراغ​هاي راهنمايي، مسئوليت طراحي، نصب و راه اندازي چراغ​هاي راهنمايي و رانندگي سطح شهر تهران به عهدة شهرداري تهران گذاشته شد.

منبع : http://www.hamshahrionline.ir/News/?id=82217


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: یک شنبه 11 تير 1391برچسب:,
ارسال توسط masoudgoodarzi
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 6
بازدید هفته : 122
بازدید ماه : 225
بازدید کل : 114456
تعداد مطالب : 191
تعداد نظرات : 24
تعداد آنلاین : 1


<-PollName->

<-PollItems->