خدمات حمل و نقل عمومی در شهر واشنگتن
مطالب روز حمل و نقل

شبکه حمل و نقل عمومی واشنگتن دارای ايمن ترين و مناسب ترين خطوط و مسيرهای عبوری است، اين شبکه گسترده به سرپرستی مديران سازمان حمل و نقل ناحيه کلان شهر واشنگتن سرپرستی و نظارت می شود.

اين شبکه خود به قسمت های مختلفی تقسيم می شود که هر کدام را به اختصار توضيح می دهيم:


شبکه Metrobus:

شبکه Metrobus کلان شهر واشنگتن يک سيستم گسترده با 18 خط اصلی حمل و نقل و 99 مسير متغير خصوصی است که در خدمت ناحيه شهریArlington قرار دارد، اين شبکه را Arlington Metrobus نيز می نامند.


شبکه Metrorail :

خدمت ديگر شبکه حمل و نقل، Metrorail است، اين شبکه نيز دارای 78 ايستگاه در طی مسافتی معادل 103 مايل است، که بيشتر آنها زيرزمينی هستند.

سيستم Metrorail دارای 5 رنگ، مسير با کدگذاری های متنوع است که مسيرهای مختلف را قطع کرده و به مسافران اين امکان را می دهد تا در هر نقطه که تمايل به تغيير مسير دارند، مترو خود را تعويض کنند.

برای کسب اطلاعات بيشتر می توانيد نقشه شبکه حمل و نقل را مطالعه کنيد.


هزينه های حمل و نقل با مترو:

شبکه حمل و نقل مترو واشنگتن برای اخذ هزينه های آمد و شد شهروندان تسهيلات ويژه ای را برای اقشار مختلف جامعه در نظر گرفته است، به طور مثال کارتهای اعتباری Metrochek را که يک کارت اعتباری مخصوص کارمندان در تمام نقاط واشنگتن است و هزينه آن توسط دولت فدرال تامين می شود، را برای پرداخت هزينه کرايه مترو در اختيار اين افراد قرار می دهد. از اين کارت اعتباری برای پرداخت کرايه مترو بصورت Online نيز می توان استفاده کرد.


راهنمای مسيرهای مترو ( Guide Ride ):

استفاده از راهنمايی های Guide Ride می تواند مسافران را در چگونگی يافتن مسيرهای صحيح مترو و خطوط مورد نظرشان کمک کند. Ride Guide در مورد مقصد، مکان و زمان سوار شدن به مترو سوال می کند، سپس بهترين و کوتاه ترين مسير را انتخاب کرده و در اختيار افراد قرار می دهد.


دسترسی به مترو برای سالمندان و افراد ناتوان جسمی:

سيستم مترو واشنگتن برای افراد ناتوان يا سالمند امکان استفاده ارزانتر از مترو را با ارائه کارتهای شناسايی فراهم کرده است. با ارائه کارت، مسئولان فروش، تخفيف ويژه ارا برای اين افراد قائل می شوند. فروشگاهها و کيوسک ها همچنين به افرادی که دارای کارت های metro ID هستند نيز تخفيف می دهند.


چگونه می توان کارت های ID را تهيه کرد؟

افرادی با 65 سال سن يا بيش از آن می توانند کارت های IDسالمندان را با مراجعه به فروشگاههای مخصوص تهيه و استفاده کنند. به همراه داشتن مدرکی برای اثبات سن افراد مانند شناسنامه، کارت شناسايی، گواهی نامه رانندگی يا پاسپورت برای اين مورد الزامی است. علاوه بر مکان های عنوان شده کارت های ID را نيز می توان از کتابخانه های عمومی و مراکز فروش WMATA تهيه کرد.

برای تهيه کارت ID ناتوانان جسمی و سالمندان نيز بايد فرم درخواست را پر کرده و آن را به اداره Metro ID تحويل دهند، اين فرم را می توانيد با مراجعه به وب سايت اداره مذکور و يا ازطريق پست الکترونيکی دريافت کنيد.


برنامه های مترو برای کودکان:

در قسمتی از مترو می توانيد اطلاعات کاملی در مورد بازی ها و مسابقات و رقابت های کودکان بدست آوريد که شامل موارد زير می شود:

_ اعلان های مسابقاتی دانش آموزان

_ موارد ايمنی مترو برای کودکان

_ حداکثر ايمنی های مترو برای جوانان

_ مرکز نقاشی

_ سرگرمی و بازی ها

_ بازيهای مرتبط با مترو


اطلاعات عمومی نحوه استفاده از Metrorail :

کرايه ها:

_ حداقل کرايه در اين سيستم 1.20$ و حداکثر 3.60$ است که بسته به ميزان فاصله بين ايستگاهها تغيير می کند. برای اطلاع از نرخ کرايه در ايستگاه می توانيد از نقشه شبکه استفاده کرده با تعيين فاصله بين ايستگاهها از ميزان کرايه مطلع شويد.

_ نقل و انتقال کالا در شبکه Metrorail رايگان بوده و تنها برای انتقال کالا به Metrobus 35 سنت دريافت می شود.


ساعات کار:

هفت روز هفته

ايستگاههای Metrorail راس ساعت 5:30 صبح در تمام روزهای هفته باز و در ساعت 7 بعدازظهر تعطيل می گردد. اما روزهای يکشنبه و پنج شنبه تا نيمه شب و جمعه و شنبه شب ها تا ساعت 3 صبح باز است.


يافتن ايستگاه مترو:

برای يافتن ايستگاه مترو در خيابان ها به دنبال ستون های بلند قهوه ای رنگی که با حرف بزرگ M مشخص شده اند بگرديد. اين علامت مشخص کننده ايستگاه مترو است و با نواری از رنگهای آبی، سبز، نارنجی، قرمز و زرد که نشان دهنده نوعهای مختلف خطوط Metrorail است، مشخص شده است.

چنانچه در حال رانندگی هستيد تنها به علامات بزرگ مترو که مخصوص رانندگان است، توجه کنيد.

علامات مترو مخصوص نابينايان نيز به نام Pylons وجود دارد که با حروف درشت بريل بر روی ستون مشخص شده است.

برای پارک در ايستگاههای مترو هزينه ای دريافت می شود که بسته به ايستگاه اين نرخ متفاوت است اما در روزهای تعطيل و تعطيلات آخر هفته پارکينگ مترو رايگان است.


ورود به ايستگاه:

برای ورود و خروج از ايستگاه به يک کارت پرداخت کرايه، Metropass ،Metrochek يا Smartrip احتياج است . کارت های کرايه را نيز می توان از برخی ماشين های خودکار که در طول ايستگاهها وجود دارد، خريداری کرد.


راهنمای ايستگاه:

نقشه ها در مسير ايستگاه در نزديکی ماشين های فروش بليط و داخل مترو به مسافران کمک می کنند تا مسير خود را پيدا کنند.

توجه داشته باشيد که اسم آخرين ايستگاه از مسير مترو و ايستگاهی که مقصد شماست در راهنمای نقشه ای که آخرين ايستگاه آن با دو دايره سياه رنگ علامت گذاری شده، وجود دارد.


انتظار برای مترو:

علامات موجود در ايستگاه به شما می فهمانند که کدام سکو برای مسير شما مناسب است.

زمانی که در سکو مورد نظر قرار گرفتيد، بر روی نقاط قرمز رنگ قرار گيريد تا در زمان ورود مترو به ايستگاه چراغ های درخشان سکو شما را مطلع سازند.


تشخيص مترو:

مقصد مترو را قبل از سوار شدن بررسی کنيد. اين مقصد در بالا و کنار شيشه جلو مترو نوشته شده است.

رنگ خط مورد نظر نيز در جلو و پشت مترو مشخص کننده مسير میباشد.

نشانگرهای الکترونيکی نيز به افرادی که مشکل شنوايی دارند در تعيين مسير کمک می کنند.


سوار شدن مترو:

در کنار درهای مترو بايستيد و اجازه دهيد که ابتدا مسافرين مترو پياده شوند و سپس شما سوار شويد. به افراد با ناتوانی جسمی يا کسانی که احتياج دارند زودتر سوار شوند، اين اجازه را بدهيد تا قبل از شما سوار شوند. از نداشتن فاصله مابين پله ورودی و سکو اطمينان حاصل کنيد. بصدا در آمدن علامات نشان دهنده بسته شدن درها است. در اين صورت کنار برويد و تا آمدن مترو بعدی صبر کنيد. بر خلاف درهای آسانسور، درهای مترو بطور خودکار دوباره باز نمی شوند.


نياز به کمک:

برای رفع مشکل کارت اعتباری کرايه خود می توانيد از مديريت ايستگاه کمک بگيريد. در مواقع ضروری می توانيد دکمه قرمز رنگ را بر روی Callbox که در برخی از ايستگاهها وجود دارد فشار دهيد.

کارت های پرداخت قابل پس دادن نيستند اما در صورت اينکه بخوبی کار نکند می توانيد آن را تعويض کنيد.


اطلاعات عمومی استفاده از Metrobus :

ايستگاه های مترو در کجا واقع شده اند:

با وجود علامت ها در سراسر شهر، ايستگاه های Metrobus به راحتی قابل تشخيص هستند، آنها را می توان با پرچم ها و علامات قرمز، سفيد يا آبی در طول مسير خيابانها مشاهد کرد. برخی از اين ايستگاهها دارای علامات مکعب شکل چهارگوشی هستند که برای دادن اطلاعات به مسافران و تعيين مسير در نقاط معين نصب می شوند. اين را بخاطر داشته باشيد که شما فقط در ايستگاههای تعيين شده می توانيد سوار بر مترو شويد.

در مسيرهای تعيين شده شما تنها بعد از ساعت 9 می توانيد از راننده مترو درخواست کنيد تا در صورت صلاحديد شما را در مسيری خارج از ايستگاه پياده کند. که اين مورد توسط راننده و با رعايت موارد ايمنی انجام می شود.


تشخيص مسير مورد نظر و سوار شدن به مترو:

در نزديکی ايستگاهها يا در زمان نزديک شدن اتوبوس های مترو به شيشه مقابل آنها که شماره و مقصد مترو بر روی آن نوشته شده است، توجه کنيد. همچنين مسير مترو در کنار درهای ورودی نيز نوشته شده است. برای سوار شدن به مترو هميشه از درهای جلويی استفاده کنيد.


پرداخت کرايه Metrobus :

برای سوار شدن شما بايد بهای بليط را نقداً بپردازيد و چون رانندگان پول نقد را شخصاً از مسافرين دريافت نمی کنند، در هنگام سوار شدن بايد پول خود را در جعبه سکه که در کنار راننده قرار دارد، بياندازيد.


نقل و انتقال در Metrobus :

برای استفاده از خدمات رايگان نقل و انتقال از راننده مترو سوال نماييد. ارائه اين سرويس نامحدود به مدت 2 ساعت برای مسافران رايگان می باشد ولی چنانچه بيش از 2 ساعت شود، بايد مبلغ مازاد را پرداخت کنيد.


نقل و انتقال در مسيرهای سريع السير:

مسافری که در مسير 2.50$ سريع وسير قصد جابه جايی دارد و تنها 1.20$ پرداخته است بايد بقيه را که 1.30$ است در طی مسير بپردازد.

اين مسافرين می توانند با پرداخت تمام کرايه در ابتدای مسير و دريافت بليط های پانچ شده به همين ميزان نيز از مسيرهای سريع السير مترو استفاده کنند.


تعويض Metrorail به Metrobus :

برای نقل و انتقال در مسيرهای عادی در ابتدای ورود به ايستگاه بايد 35 سنت بپردازيد و چنانچه قصد استفاده از متروهای سريع السير را داريد بايد 1.65$ ديگر بپردازيد. سالمندان و ناتوانان جسمی نيز با کارت اعتباری ID مترو يا کارت مراقبتهای پزشکی عکس دار می توانند بطور رايگان از اين سرويس استفاده کنند. در طول مسير افراد اجازه پياده شدن ندارند، مگر با صلاحديد راننده مترو.


Smartrip کارت، نمونه جديد از کارت های اعتباری خطوط مترو:

کارت های Smartrip، را می توان بطور هميشگی استفاده کرد چون قابليت شارژ دوباره را برای پرداخت کرايه دارند. اين کارت ها از جنس پلاستيک است و مانند کارت های اعتباری با گذراندن آن از دستگاههای


کامپيوتری ميزان کرايه از کل مبلغ کارت کم می شود. کارت های Smartrip را می توان از مراکز مختلفی

مانند فروشگاهها و فروشگاههای تبليغاتی اينترنت خريداری کرد.

اطلاعات افزايش نرخ کرايه نيز به دستگاههای مربوطه در ايستگاهها داده می شود.

ممکن است شما در يک روز اعتبار کارت خود را تا 100 دلار افزايش دهيد. اين در صورتی است که حداکثر اعتبار برای کارت Smartrip 200 دلار می باشد و بدين معنا است که يک کارت می تواند مدت زمان زيادی شارژ شود.

مانند ديگر کارت ها برای خريداری کارت Smartrip نيز بايد 10 درصد اضافه پرداخت کنيد و برای جلوگيری از دزديده شدن يا گم شدن کارت بهتر است که آن را به ثبت برسانيد.


سالمندان و افراد ناتوان جسمی:

اين افراد می توانند کارت های را خريداری نمايند که شامل تخفيف می شود. سالمندان و افراد ناتوان همچنين بايد دارای يک کارت مترو ID باشند.

دستگاههای کامپيوتری کارت های Smartrip در تمام ايستگاهها نصب و مورد استفاده شهروندان قرار می گيرند.

شبکه مترو واشنگتن اين دستگاههای جديد را در 80 ايستگاه Metrobus قرار داده است که روزانه 18000 نفر از آن استفاده می کنند.

بر مبنای تجارب گذشته استفاده از اين دستگاهها، مهندسان مترو تصميم گرفتند که در ابتدا تعداد محدودی از اين دستگاه را مورد آزمايش قرار دهند تا پس از حصول اطمينان از صحت کارکرد، تعداد آن را افزايش دهند.


به ثبت رسانيدن کارت Smartrip:

زمانی که شما يک کارت Smartrip خريداری می کنيد، فرصت داريد تا آن را در WMATA ثبت کنيد. اين کار الزامی نيست، اما مزايای زيادی با اين کار به شما تعلق می گيرد.

بطور مثال:

چنانچه شما کارت ثبت شده خود را گم کنيد يا آن را به سرقت ببرند، آن کارت از اعتبار ساقط و اعتبار باقی مانده کارت در قالب کارت جديد به شما برگردانده می شود و تنها 5 دلار برای هزينه جايگزينی کارت و انتقال کارت جديد از کل مبلغ کم می گردد. زمانی که کارت خود را به ثبت رسانديد، يک اسم تائيد و يک اسم رمز به شما داده می شود که بايد آن را درخاطر داشته باشيد.

زيرا در زمان باطل کردن کارت دزديده شده يا گم شده به آن احتياج پيدا می کنيد.


استفاده از Smartrip کارت:

کارت Smartrip را می توان به جای فيش کرايه خطوط مترو استفاده کرد.(هر مسافر بايد از کارت خود استفاده کند). شما می توانيد با خريد کارت Smartrip بجای انداختن پول در جعبه های مترو کارت Smartrip را در دستگاه مخصوص عبور دهيد.

کارت Smartrip همچنين برای پرداخت بهای پارکينگ مترو نيز مورد استفاده قرار می گيرد.


افزايش اعتبار کارت:

1_ به ميزان باقی مانده پول خود پس از هر دفعه استفاده از کارت در دستگاه دقت کنيد، و دکمه عملکرد خودکار را برای سرعت بخشيدن به کار فشار دهيد.

2_کارت های استفاده شده با اعتبار کمتر از 7 دلار يا کارت های Metrochek يا Farecard بدون اعتبار را می توانيد دوباره شارژ کنيد.

3_ دکمه + يا ֠را تا مشاهده اعتبار جديدی که می خواهيد فشار دهيد.

4_ کارت خود را برای آخرين دفعه در دايره نهايی قرار دهيد. اين کار ميزان تازه اعتبار را به شما نشان می دهد.


حمل و نقل دوچرخه ها با اتوبوس های ART:

اتوبوسهای ART مخصوص مسيرهای کوتاه حومه شهر هستند، هر اتوبوس دارای دو جايگاه حمل دوچرخه با رعايت استاندارهای تعيين شده، است. حمل دوچرخه با اين اتوبوس ها رايگان بوده و بهترين روش برای رفتن به مقصد های کوتاه خارج از شهر می باشد


نقل و انتقال دوچرخه در Merobus :

دوچرخه سواران می توانند به راحتی دوچرخه های خود را در جايگاه های محکم جلو اتوبوس های مترو بسته و آنها را جابه جه کنند.

در جلوی هر مترو تنها دو عدد دوچرخه را می توان حمل کرد که دوچرخه سواران می تواند، خود به راحتی دوچرخه را ببندد.

حمل دوچرخه با مترو برای مسافر هزينه اضافه ای را در بر ندارد.


حمل و نقل دوچرخه N-Ride در Metrorail:

برنامه حمل و نقل دوچرخه N-Ride در MetroBus مکمل برنامه طويل المدت حمل و نقل دوچرخه در ايستگاههای Metrorail می باشد، که به دوچرخه سواران اجازه می دهد دوچرخه های خود را به داخل ايستگاه برده و آن را با مترو جابجا کنند.

بهتر است که دوچرخه های خود را از درب سمت عقب مترو وارد کنيد و در روزهای تعطيل آخر هفته از ساعات خلوت برای حمل و نقل دوچرخه خود استفاده کنيد.

تعطيلات رسمی، جزء روزهايي هستند که حمل و نقل دوچرخه با مترو ممنوع می باشد.

قبل از سوار شدن با دوچرخه، راهنمای مترو N- Ride را مطالعه کنيد .

حمل دوچرخه با مترو رايگان بوده و شامل هزينه اضافی نمی شود.


جعبه های قفل دار دوچرخه در ايستگاه های مترو:

بسياری از ایستگاههای مترو دارای امکاناتی برای پارک دوچرخه هستند، شما می توانيد بر دوچرخه خود تا ايستگاه سوار باشيد سپس آن را در ايستگاه پارک کرده و سوار Metrorail شويد. اين محفظه پارک دوچرخه شامل يک جعبه قفل دار اجاره ای است. اولين استفاده از اين وسيله رايگان می باشد.

اين جعبه های کرايه ای در تمام ايستگاه ها وجود دارد.


Metrochek چيست؟

Metrochek يک کارت اعتباری مخصوص کارمندان است که امروزه بيش از 2500 کارمند در بخش های خصوصی و دولتی ادارات واشنگتن از آن استفاده می کنند و تحت حمايت دولت فدرال تامين وجه می شود.

با Metrochekمی توان از بيش از 100 وسيله حمل و نقلی شهری مانند انواع مترو و اتوبوس های عمومی استفاده کرد.

کارت Metrochek همچنين می تواند به جای کارت های اعتباری خطوط مترو يا هزينه خريداری کارت های ديگر سرويس های حمل و نقل مورد استفاده قرار بگيرد.

منافع حمل و نقل با Metrochek همانند بسياری از کارت های اعتباری از قبيل کارت های بيمه است.

کارمندانی که از Metrochek استفاده می کنند، برای دريافت کارت از پرداخت ماليات معافند.

به کارت های Metrochek با حداکثر 100 دلار اعتبار، ماليات تعلق نمی گيرد.


مأخذ : www.wmata.com


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: پنج شنبه 28 ارديبهشت 1391برچسب:,
ارسال توسط masoudgoodarzi
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 7
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 77
بازدید ماه : 327
بازدید کل : 114558
تعداد مطالب : 191
تعداد نظرات : 24
تعداد آنلاین : 1


<-PollName->

<-PollItems->