چهارمین جاده زیبای جهان اما خطرناک
مطالب روز حمل و نقل

از این زمان به بعد ، انواع رستوران ها و واحدهای اقامتی و پذیرایی در کنار این جاده شکل گرفت و با ساخت سد امیر کبیر (سد کرج) در سال ۱۳۴۰ به جاذبه ها و زیبایی های این جاده افزوده شد و در اندک زمانی این جاده به یکی از تفریح گاه های مهم گردشگری ایران تبدیل شد.

 

 

 

 

 

 

به نقل از گفته های شفاهی از مردم قدیم ، کارگران را برای کندن این تونل در دل کوه (چون کندن تونل کندوان آن هم بدون تجهیزات کار بسیار سخت و دشواری بود) با یک سکه پنج ریالی که در آن زمان ارزشمند بود تشویق می کردند و گفته می شود به ازای هر کلنگ پول داده می شده است.

 

 

 

 

 

 

تونل کندوان در اردیبهشت ماه سال ۱۳۱۴ شمسی ساخته شده و تونلی است به مسافت یک هزار و ۸۸۶ متر و عرض پنج الی هفت و ارتفاع شش متر که کار ساخت آن چهار سال طول کشید و در سال ۱۳۱۸ به بهره برداری می رسد. با احداث این تونل ۱۳ کیلومتر از مسیر مرکز کرج به چالوس کاسته شد چون پیش از این برای طی این مسیر باید کوه دور زده می شد.

 

 

 

 

 

 

این جاده در دامنه سلسله جبال البرز مرکزی از دوره گذشته ساخته شده است و امکانات و تاسیسات و اماکن گردشگری تفریحی و ورزشی که در حاشیه آن ساخته شده پس از این دوره بوده است که بعدها نیز عنوان چهارمین جاده زیبای جهان را کسب کرد.

 

 

 

 

 

 

این جاده قطر رشته کوه های البرز را می پیماید. برای ساخت این جاده تونل ها و پل های طولانی بسیاری ساخته شده که با توجه به زمان ساخت آن ها کار و رنج زیادی لازم داشته است. بیشتر سفرهای گردشگری مردم تهران به کرانه های دریای خزر به ویژه در تابستان از طریق همین جاده صورت می گیرد. اما به علت اینکه طراحی آن در گذشته انجام گرفته است ، برای سرعت های بالا مناسب نیست.

 

 

 

 

 

 

رانندگی در جاده پر پیچ و خم چالوس یعنی عبور از میان جنگل و رود و کوه های سر به فلک کشیده است. با وجود زیبایی اما این جاده از پرحادثه ترین جاده های ایران است. جاده چالوس از مهمترین جاده های ایران است که با عبور از رشته کوه البرز ، شهر کرج در همسایگی تهران را به شهر چالوس در کرانه دریای خزر می رساند.

 

 

 

 

 

 

با وجود مناظر زیبای اطراف این جاده اما نقاط حادثه خیز زیادی در طول مسیر جاده چالوس وجود دارد. به دلیل جنس آهكی و رسوبی كوه ها ، هر از چندگاهی ریزش سنگ روی جاده چالوس باعث بسته شدن آن می شود. در زمستان ها نیز خطر بهمن رانندگان را تهدید می کند. عرض کم جاده و عمر طولانی آن نیز از دیگر موارد خطرناک بودن جاده چالوس است.

 

 

 

 

 

 

آخرین روزهای تعطیلات معمولا روزهای پرترافیک جاده چالوس است. مسافرانی که قصد بازگشت به تهران را دارند.

 

 

 

 

 

 

تصویر زیر مربوط به سال ۱۳۱۲ می باشد یعنی حدود ۸۰ سال پیش و کارگرانی که بدون هیچ وسیله راه سازی پیشرفته ای در حال خراب کردن کوه و ایجاد جاده چالوس می باشند!

 

 

 

 

 

 

محمود مظفر رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۱، جاده چالوس را به عنوان یکی از پرحادثه و پرتلفات ترین محورهای جاده ای ایران در زمستان امسال عنوان کرد.

 

 

 

 

 

 

اسکندر مومنی رئیس پلیس راهور ، مهر ۱۳۹۱ اعلام کرد جاده چالوس مربوط به ۸۰ سال پیش است و در زمان افتتاح شاید روزانه ۱۰ خودرو نیز از آن عبور نمی کرد اما امروز در برخی روزها تا ۴۰ هزار دستگاه خودرو در این جاده تردد می کنند. رئیس پلیس راهور ادامه داد : (ممکن است در آینده ای نزدیک در تعطیلات نوروز و در روزهای چهارشنبه ، پنج شنبه و جمعه تردد در این جاده یک طرفه شود).

 

 

 

 

 

 

سردار مومنی رییس پلیس راهور ناجا ، ۲۵ دی ۱۳۹۱ نیز از مجهز شدن جاده چالوس به سیستم كنترل هوشمند خبر داد و اعلام کرد : (جاده چالوس که یکی از جاده های پرتردد است در حال مجهز شدن به سیستم هوشمند است که امیدوارم در پایان امسال به پایان برسد ).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مختصری از زیبایی های جاده چالوس

 


جاده کرج - چالوس در هر فصل به رنگی در می آید و گاه تضاد رنگ ها همزمان با هم منظره های باشکوه ، منحصر به فرد و چشم نوازی پدید می آورد. وجود رودخانه کرج به موازات جاده کرج چالوس ، سد کرج و روستای کوچک و زیبای واریان که همچون جزیره ای کوچک در آن سوی آب سد کرج می باشد زیبایی های این جاده را دو چندان کرده است.

 

 

 

 

 

 

مسافران بسیاری از سراسر کشور به ویژه در فصل بهار و تابستان به این خطه می آیند تا دمی در کنار رودخانه خروشان کرج و سایه سار درختان بیاسایند و علاوه بر استفاده از طبیعت منحصر به فرد این جاده از محصولات و سوغات روستاییان و ساکنان خونگرم حاشیه این جاده از جمله انواع ترشی خانگی ، قره قروت ، سیر ترشی ، عسل کوهستان ، مربای عسل ، عسل رس بسته ، انواع ماست محلی بدون ، سرکه سیب محلی ، کره محلی ، پنیر گوسفندی ، انواع شیره انگور ، سبزی های کوهی مانند و الک ، قارچ و گلپر خشک و ترشی نیز بهره ببرند.

 

 

 

 


زیبایی و خاطره انگیز بودن جاده کرج - چالوس تنها به طبیعت شگفت انگیز و سوغات آن محدود نمی شود و دارای تپه های باستانی و روستاهای تاریخی است که گاه قدمت آن به هزاران سال پیش برمی گردد.

 


تونل های تو در تو و طولانی نیز یکی دیگر از جاذبه های جاده کرج چالوس به شمار می روند که تونل کندوان معروف ترین و طولانی ترین و یازدهمین تونل این جاده به شمار می رود. پس از این تونل است که این جاده پس از طی ۷۹ کیلومتر از خطه کرج خارج شده و به سوی وادی مازندران در آن سوی دیگر رشته کوه البرز به سوی دریا سرازیر می شود.

 

 

 

 

 

 

دامنه سلسله جبال البرز از دیرباز به دلیل آب و هوای مناسب ، طبیعت زیبا و وجود پناه گاه های مطمئن همیشه محل استقرار و سکونت گاه موقت و دایم اقوام و گروه های مختلف بوده است. طبق اسناد و منابع تاریخی ، آثار باستانی با معماری های جالب توجه و همچنین تپه های باستانی در حاشیه شرقی و غربی جاده کرج - چالوس قرار گرفته که از جمله آن می توان به بقایای قلعه ها و دژهای استواری مثل شاه دژ ، قلعه دختر شهرستانک ، قلعه تنگه کسیر ، قلعه ری زمین و امامزاده های تاریخی با معماری های زیبا اشاره کرد.

 

 

 

 

 

 

این جاده دارای رودخانه های شیرین و متعددی همچون رودخانه های وارنگه رود و شهرستانک است که همه و همه شاخه هایی از رودخانه اصلی کرج هستند. رودخانه پرآب شیرین کرج از ایام باستان دارای آب فراوانی بوده که آب های مناطق شهریار ، ساوه ، کرج و بخش هایی از تهران را تامین می کرده و مسیر آن تا قم هم ادامه داشته اما اکنون این رودخانه قادر به تامین نیاز آب آشامیدنی شهر کرج هم نیست.

 

 

 

 

 

 

مکانهای دیگری در کنار جاده کرج - چالوس مانند مکان های ورزشی از جمله پیست اسکی در دیزین و پیست اسکی خور و روستاهای بسیار زیبا از جمله روستاهای خور ، آسارا ، گچسر و واریان که به عنوان روستاهای هدف گردشگری کرج نیز مصوب شده اند از دیگر جاذبه های گردشگری محور کرج - چالوس است که محدوده آن نیز از بیلقان تا کندوان مسافتی به طول ۷۵ کیلومتر را در برمی گیرد.

 

 

 

چشمه وله در ۷۰ کیلومتری شمال شرق کرج در روستای وله، چشمه گل کیله در شمال کاخ شهرستانک در کوههای بشم آهار و هفت چشمه در اوایل جاده چالوس از جمله چشمه های درمانی جاده کرج - چالوس به شمار می رود. نخستین جاذبه ای که در ابتدای ورودی به آسارا از سمت کرج به چشم می خورد ، قلعه تاریخی صلصال است که قدمت آن به دوران پیش از اسلام باز می گردد.

 

 

 

 

 

 

آبشار زیبـا و دیدنی هفت چشمه در منطقه آدران در کیلومتر ۱۷ جـاده کرج چالوس ، آبشار و پیست اسکی خور ، آبشار روستای کلهـا ، چشمه وله در فاصله دو کیلومتری گچسر در روستای وله ، باغ لاله ها ، تپه شنستون ، قلعه دزدبنـد ، کـاخ شهرستانـک ، امـامـزاده سپهسالار ، قلعه ری زمین ، غـار زیبای یخ مراد در روستای کهنه ده، غارهای ری زمین و سیراچال و کاخ ها و قلعـه های قدیمی که قدمت آن به دوران ساسانیان می رسد از جمله مهم ترین نقاط دیدنی این جاده محسوب می شود.

 

 

 

 

بخش آسارا از نظر منابع طبیعی و تاریخی آن چنان غنی است که ظرفیت لازم برای ایجاد صنعت جهانگردی و گردشگری بین المللی را نیز دارد و جاده کرج - چالوس به عنوان یکی از زیباترین و دیدنی ترین جاده های جهان در این بخش واقع است. سالانه حدود ۱۳ میلیون جهانگرد و گـردشگر داخلی از این جـاده بازدید می کنند و بخش آسارا بـا دارا بودن ۳ قله بالای ۴ هزار متر ، پیست اسکی بین المللی دیزین از مناطق مهم گردشگری ورزشی محسوب می شود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: یک شنبه 15 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط masoudgoodarzi
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 8
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 9
بازدید ماه : 53
بازدید کل : 114235
تعداد مطالب : 191
تعداد نظرات : 24
تعداد آنلاین : 1


<-PollName->

<-PollItems->